10 juli 2008

 

Biels en Co.

In de jaren tachtig luisterde mijn broer naar de (re-runs uit de jaren 60) hoorspelen van Jan Moraal: Biels en Co. Omdat het juweeltjes waren (vergelijk ze met de tv afleveringen van Seinfeld) nam hij ze op. Ik werd ook snel een fan van het hoorspel en de prachtige stem van Ko van Dijk, die Biels speelde. Ik kende hem al van de sprookjes platen die hij ook in sprak. Ik wist toen ook al dat hij ook een groot acteur was, maar naast een dagboek van de Herdershond, kende ik hem daarvan alleen maar van reputatie. Nog jaren daarna luisterde ik regelmatig naar de bandjes die wij hadden opgenomen. Op mijn jongenskamer of later op mijn studentenkamer was alles binnen bereik en nog eenvoudig. Een hoorspel kan je het best in bed luisteren en daarna tevreden en goed gehumeurd in slaap vallen.
Nu staat er in de slaapkamer geen cassette-recorder meer. De bandjes liggen een la, die ik niet meer open durf te doen. Gelukkig is er sinds een aantal jaren internet en kunnen fans van alles en niets hun ei delen met iedereen. Zo is er nu een website: Biels en co. Daar kun je een aantal afleveringen beluisteren. Je kan ze dan op een mp3 player zetten en dan in bed beluisteren of je koopt een Philips Wireless Music Center of een ander soortgelijk systeem om het op je favoriete plekje af te luisteren. Misschien is dat bij u wel op het balkon.

Als u nog meer wilt weten, dan kunt u ook nog terecht op de wikipedia pagina

Labels:


Comments:
Bij mij is dat in de auto. Misschien liggen in de la nog wel missende afleveringen, ik zou ze maar snel gaan digitaliseren.Overigens lijkt het luisterboek bezig met een gestage opmars, vast mede dankzij onze alsmaar stijgende reistijd.
 
Hallo Willem,

Via de Bielssites en anderen, heb ik tot nu toe 180 unieke Biels-afleveringen.
Heb jij op de la-tapes nog een Bielsje staan die niet op de Bielssite staat?

Met vr Groeten,

Ab Broerse,
 
Een reactie posten



<< Home
This page is powered by Blogger. Isn't yours?
Google